Zbieraliście może kiedyś autografy znanych ludzi? Do dzisiaj, przy okazji koncertów muzycznych czy zawodów sportowych, widzimy pokaźne grupy fanów, które z zeszytami w rękach czekają na tą chwilę, gdy uwielbiany celebryta złoży tam swój podpis. Podobnie w księgarniach, podczas spotkań z autorami ciekawych książek – czasem niektórym uda się zdobyć podpis nawet z dedykacją! Wyobrażacie sobie jak wielka może być radość takiego kolekcjonera z natknięcia się w materiałach archiwalnych na własnoręczny podpis genialnego wirtuoza skrzypiec, światowej sławy kompozytora? Mało tego, podpis ze szczególną adnotacją! Zajrzeliśmy do Wikipedii, by poszukać tam potwierdzenia naszych słów:
…ceniony był nie tylko jako wirtuoz dysponujący fenomenalną techniką, ale także jako wielki liryk. W relacjach często opisywano go jako poetę skrzypiec. Był ostatnim wirtuozem skrzypiec, który przeszedł do historii muzyki również jako kompozytor. W jego utworach obecne są oba te przymioty: brawurowa wirtuozeria oraz liryzm.
Komponować zaczął jako cudowne dziecko. W późniejszych latach tworzył na własne potrzeby, niekiedy publikując swoje utwory. Dzięki Wieniawskiemu do europejskiej literatury skrzypcowej wszedł polonez. Wśród kilku takich utworów dwa znalazły stałe miejsce w repertuarze: Polonez D-dur op. 4 i Polonez A-dur op. 21.
Tak, celowo do tej pory nie padło nazwisko naszego celebryty (taki nasz clickbait 😉 )… Ladies and gentlemen! Przed wami polonez Henryka Wieniawskiego, własnoręcznie przez niego nakreślony i podpisany! Oklaski, orkiestra tusz! 🙂
Stoi oto przed wami niezwykle cenny obiekt archiwalny, który znajdujemy w zbiorach lubelskiego Archiwum. Dla takich właśnie materiałów powstała ta Galeria, stąd nasze poczucie obowiązku, żeby go zaprezentować 🙂
Nie będąc do końca pewnym wagi tego znaleziska poprosiliśmy światowej sławy skrzypaczkę Magdalenę Mackiewicz (światowej, bo akompaniującej od wieeelu lat Zespołowi Pieśni i Tańca „Lublin” im. Wandy Kaniorowej podczas licznych wyjazdów na międzynarodowe festiwale folklorystyczne na niemal całym świecie), o wykonanie powyższego zapisu nutowego.
Dzięki temu wykonaniu i podpowiedziom wspomnianej profesjonalistki wiemy, że jest to początek Poloneza koncertowego D-dur op. 4. Dla ciekawych dalszych szczegółów – całkiem wyczerpujący opis na stronach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (PWM)
31 marca obchodzimy rocznicę śmierci (w 1880 roku) wybitnego artysty posiadającego swoje korzenie w Lublinie. Zapraszamy także do zapoznania się z materiałami archiwalnymi dotyczącymi Henryka Wieniawskiego zgromadzonymi w galerii Lubelskie Dossier. Znani i nieznani w materiałach archiwalnych
80, Archiwum Łosiów, sygn. 780 [Materiały Karoliny Wojnarowskiej (1814-1858) i jej córki Julii – autografy i odpisy poezji różnych autorów, zapis nutowy]
MK
327.